NaturalFitness

Welkom op de site van NaturalFitness. Momenteel wordt er aan de site gewerkt.  Binnenkort is hier informatie over NaturalFitness te vinden. Voorlopig kunt hier alvast de VISIE  van het fitness-concept lezen.

 

NaturalFitness streeft algehele fitheid na om de activiteiten van alledag te kunnen uitvoeren. Fitnesstraining is dus functionele training. Functionele training is training waarbij gekozen wordt voor oefenvormen die dicht bij het dagelijks bewegen staan.

 

In de training worden verschillende elementen getraind.

Natuurlijk de bekende CLUKS; Coördinatie, Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Kracht en Snelheid. Daarnaast trainen we op onderdelen die minder bekend zijn zoals bijvoorbeeld stabiliteit, wendbaarheid en nauwkeurigheid. De stabiliteitstraining is vast onderdeel van elke training.

In de lessen zit een opbouw van techniek richting intensieve training. Dat betekent dat er aanvankelijk relatief licht wordt getraind om de oefeningen technisch goed onder de knie te krijgen. De volgende stap is dan het verhogen van het aantal herhalingen, hierbij is het de bedoeling dat de techniek van de oefening gehandhaafd blijft. Zodra er veel herhalingen gemaakt worden met een technisch correcte uitvoering gaat het gewicht omhoog en kan er intensief worden getraind. In de methodiek zijn er dus drie fasen; techniekfase, duurzaamheidsfase en de intensiteitfase.

 

Kenmerkend voor NaturalFitness is:

 

· Stabiliteitstraining

· Functionele oefenvormen

· Afwisseling

· Intensief

 

Stabiliteitstraining

Voor het lichaam betekent stabiel zijn: met zo weinig mogelijk inspanning in balans zijn. Dit betekent dat spieren, spiergroepen, kapsels en zenuwbanen goed moeten kunnen samenwerken. Grote spieren zorgen vooral voor houding en beweging, kleinere spieren zorgen meer voor controle tijdens bewegingen. Deze kleinere spieren train je met relatief lage belastingen. Het trainen van deze spieren is belangrijk omdat juist deze spieren een grote rol kunnen spelen bij het voorkomen van blessures.

Goed getrainde rompspieren zorgen voor rompstabiliteit. Een sterke romp is belangrijk omdat bewegingen van het lichaam vanuit de romp beginnen! Hoe sterker en stabieler je romp hoe efficiënter en explosiever zijn de bewegingen van armen en benen.

 

Functionele oefenvormen

Oefeningen die dicht bij het dagelijks bewegen staan zijn bijvoorbeeld: iets op pakken, dragen, (boven je hoofd)tillen, gooien, rennen, springen. Het gaat bij deze oefenvormen vooral om oefeningen waarbij in meerdere gewrichten een grote bewegingsuitslag wordt gemaakt.

De functionele oefenvormen zijn gebaseerd op drie grondvormen van bewegen:

 

1. Squat

2. Tillen (en trekken)

3. Duwen (en stoten)

 

1. Squat
De squat is een veel voorkomende beweging in de dagelijkse activiteiten van mensen. Elke keer als we vanuit een zittende positie gaan staan (en omgekeerd) zijn we bezig met de squat, ook wanneer we lopen en springen zijn we bezig met van de squat afgeleide bewegingen. Tijdens de omhooggaande beweging in de squat strekken we de enkel, knie en heup. Om een natuurlijke stand van de rug te handhaven werken ook de spieren die de rug strekken flink mee. De squat is door deze samenwerking van (strek)spieren een belangrijke basis voor veel krachtige en explosieve (sport)bewegingen.
 

2. Tillen
De deadlift is een veel voorkomende tilbeweging. Als we iets van de grond oppakken maken we een deadlift. Bij technisch correct tillen wordt de natuurlijke stand van de rug gehandhaafd waardoor de spieren van de rug worden getraind. Als we naast (of na) de deadlift een “pull” beweging maken, trainen we het openen van de strekketen. Het openen van de strekketen is belangrijk voor gooien en duwen.
 

3. Duwen
Wanneer we duwen spelen de spieren aan de voorkant van het lichaam een belangrijke rol. Het gaat dan om  borst-, schouder- en buikspieren.
Om goede duwoefeningen te doen maken we gebruik van de hele strekketen van het lichaam. Bovendien doen we een beroep op de rompstabiliteit.
 

Afwisseling

Voortdurend afwisselen van oefeningen is belangrijk om het lichaam te blijven prikkelen. Daarnaast is variatie nodig om alle verschillende elementen (CLUKS) te kunnen trainen. Tenslotte is de afwisseling nodig om het trainen leuk te houden.

 

Intensief

Het opvoeren van de intensiteit doen we als de techniek bij een groot aantal herhalingen gehandhaafd wordt. Dit kan door het tempo of gewicht op te voeren bij oefeningen. Het leveren van kracht over een bepaalde afstand of in een bepaalde tijd zegt iets over het arbeidsvermogen. Voor sportspecifieke krachttraining is dit arbeidsvermogen van groot belang. Een explosieve actie in de sport doen we zo krachtig mogelijk dus moet ook de krachttraining intensief zijn.

 

Contact

In het voorgaande is een beeld geschetst van NaturalFitness in de praktijk. Vragen kunt u mailen naar info@naturalfitness.nl

of bellen naar Dick Webbink 0636565794